Blog
Logók és márkanevek nyomában 3
2012-06-08
Folytassuk a logók és márkanevek titokzatos világát. Az urban legend és a valóság olykor vagy nagyon közel van egymáshoz, vagy túlságosan is távol. De érdekes beleveszni a különleges elmék nagy dobásainak, egy világra szóló márka megszületésének a körülményeibe.
Nézzünk szét az autómárkák és logók háza táján, mi ihlette az olyan világraszóló márkaneveket és logókat, mint a BMW vagy a híres Ford.
Kezdjük mindjárt a végén, a Ford márka megszületése szinte egyet jelent a minden ember számára elérhető személyautó megszületésével. Amerika is a Henry Ford alapította autógyár nyomán tudott elindulni a városiasodás nyomán.
Úgy gondolom maga a történet minden ember számára ismerős, és az is egyértelmű, hogy a nagy nevű alapító saját maga vezetéknevét adta az általa gyártott autóinak. Maga a Ford logó, ahogyan a híres autógyár modelljei is, szinte évről évre finomodtak, míg megtalálta mai napig ismert formáját a kék-ezüst, ovális alakú benne Ford szócskával.
Az első Ford emblémát 1903-ban az A-modellen használták először, és maga Ford készítette el, ekkor még a logó, a divatos szecessziós szegélydíszítést kapta. Három év múlva már a szárnyas kézírásos logó egy divatosabb és kifinomultabb formáját kezdték el használni, ekkor már az ovális forma is megjelent.
1911-ben ezt az ovális formát véglegesítették, s először az Egyesült Királyságban kezdték el használni. Az ovális forma a megbízhatóság és a gazdaságosság jelképe lett, de az emblémát az első A-modellen kívül nem használták következetesen a járműveken, csak a kiadványokon egészen 1970-ig.
Hasonló óriási autógyártó vállalat a BMW is. Márkaneve és logója regényes módon született. A márkanév egy mozaikszó, azaz a Bayerischer Motor Werke.
Mai napig találgatás övezi, hogy mit jelképez a BMW kék-fehér félkörökből álló logója. Eddig két teória ismert. Az egyik szerint egy fehér propellert jelképez, amelynek a lapátjai között megvillan az ég kékje. A másik ismert teória szerint a logó a bajor zászlót jelképezi, ami a BMW vállalat származására, Bajorországra utal. A legenda szerint az első BMW logót betiltotta a kereskedelmi hivatal, azzal az indokkal, hogy nem elfogadott egy nemzeti jelkép ilyen kihangsúlyozása egy logóban. Ezért alkották meg az úgymond „csökkentett” verziót, ami a mai BMW logó.
Több közvetett bizonyíték is az első teória igazság alapjára utal, hisz a BMW vállalat kezdetekben repülőgép motorok gyártásával foglalkozott, illetve az, hogy az első világháborúban a bajor repülőgépek is kék-fehérre voltak festve, s többségében BMW motor szolgált.