Blog
Közösségi média és a reklám
2012-01-25
Ahhoz, hogy írni tudjak a közösségi médiáról, azt kell meghatároznunk, mit értünk közösségi média alatt? Most mindenki egyöntetűen mondhatná, ez egyszerű kérdés, hisz közösségi médiák: a facebook, a youtube, a twitter, vagy az iwiw, esetleg MyVip, hi5. Azaz olyan eszköz (weboldal, portál), ami az információt, az üzenetet közösségi interakciókon továbbítja.Most, hogy megállapítottuk gyakorlatilag minden olyan weboldal közösségi médiának tekinthető, ahol lehetőség van társadalmi interakcióra, e web 2.0-nak nevezett felületeken, lássuk, milyen szerepe van, van-e egyáltalán hatékony szerepe a reklámban, a reklámozásban?Kijelenthetjük, hogy ma 2012 elején, a legnagyobb közösségi média: a Facebook.Akik az offline reklámban, vagy esetleg az online reklám olyan megnyilvánulásában hisznek, mint a webes hirdetések, bannerek, kisfilmek, videók, céges weboldalak, most legyintenek egyet.Pedig érdekes számadatok támasztják alá, hogy a social média, magyarul a közösségi média egyenlő egy óriási hálóval, amiben nagy lehetőségek vannak, ha helyesen kezeljük. Egy cseh internetes oldal, a socialbakers.com foglalkozik a Facebook statisztikákkal mélyebben.
A magyar internetezőkre vonatkozó adatokban óriási ugrás látszik, 2011 végére 3,75 millió magyar felhasználó regisztrált a Facebookon. Bár ez még mindig elmarad az Iwiw 4,7 milliós regisztrált felhasználói számától, de az intenzitás, amivel ez a több mint 3,5 millió ember használja a közösségi média óriást, előkelőbb helyre emeli. Ugyanis a Facebook használók 21:40 percet töltenek átlagosan az oldalon, addig az Iwiw felhasználók csupán 9:50 percet. Óriási a különbség!Nem csoda hát, ha a vállalati szektor is igyekszik lecsapni már hazánkban is a Facebook felhasználókra. Az interaktivitás miatt azonban kiszámíthatatlan a felhasználók egyes, és csoportos reakciója egyaránt a vállalati reklámokra. Amíg az Egyesült Államokban, és több fejlettebb európai országban a vállalatok menedzsmentjében képzett ember figyeli, értékeli, és tervezi meg a céges Facebook Oldalak irányvonalát, addig nálunk még ez a szakma most kezd kialakulni. Kihívása, és nehézsége is épp az interakcióban rejlik, abban, hogy real time-ban kell reagálni, és reakcióra bírni a felhasználókat, ha ez sikerül, innen egyenes út vezethet a siker felé.