Tudományos tény: adni jobb, mint kapni

Ismerjük a már szanaszét rágott mondást: jobb adni, mint kapni. De egyébként ez tényleg így van? Azért az ember ritkán sírja el magát attól, ha kap egy új autót, de ez még nem jelenti azt, hogy az adás ne lenne épp olyan jó, mint a kapás – mondta ezt bárki, aki focizik. Nézzük meg, hogy csak a focira igaz ez, vagy minden másra is!

El kell süllyednünk a pszichológiai fogalmak világában, hogy megértsük ezt. Ha azt mondjuk, hogy élvezeti alkalmazkodás, akkor valószínűleg már van egy sejtelmes tippünk arra, hogy ez mit jelenthet, de azért elmondjuk: azt, hogy semminek sem tudunk örülni huzamosabb ideig. Az ember így lett kitalálva, így lett kódolva. Ennek következtében hajszolunk mindig új célt – és lényegében ez jó is: ezáltal fejlődünk. Legyen az egy új autó, egy ajándék, egy reklámajándék, egy reklámajándék logóval, mindent megszokunk egy idő után, és az agyunk az életünk természetes részeként fogja fel azt. Próbáld ki: nyerd meg a lottót, és még fél év múlva is próbálj ugyanakkora lelkesedéssel örülni annak, hogy megnyerted a lottót! Noha ehhez meg is kellene nyerni a lottót, szóval itt a próba tényleg szerencse. Vagy próbáld ki az ellenkezőjét: nyerd meg a lottót, vedd fel a nyereményt, rakd be a zsebedbe, és jöjj rá otthon, hogy lyukas volt a zsebed.

Bizonyítás: első kísérlet

A Chicagói Egyetem két kutatója két kísérletet végzett el: az első alatt minden résztvevő öt napon keresztül napi öt dollárt kapott, de a pénzt mindig csak és kizárólag ugyanarra költhették el. Ezt követően kiválasztottak véletlenszerűen néhány résztvevőt, akik kiválaszthatták: a kapott pénzt magukra költenék vagy valaki másra? Utóbbi esetében például adhattál borravalónak vagy fordíthatták az összeget jótékony célra. Viszont fontos feltétel volt, hogy váltogatni nem szabadott: ha borravalónak kívánták adni, akkor ugyanazt a borravalót ugyanazon a helyen kellett odaadni, ahol először. A kutatásban 96 ember vett részt, az eredmény pedig: azok az emberek, akik magukra költötték mindig a pénzt, úgy érezték, hogy lassan elfogyott az öröm a költekezésben. Akik viszont másra költötték, körülbelül ugyanolyan szintű boldogságot éreztek minden adakozás alkalmával.

Bizonyítás: második kísérlet

A másik kutatás már online keretek közt működött: ebben 502-en vettek részt. Mindegyik résztvevőnek egy tízkörös kirakót kellett végigrakosgatnia, és mindegyik kirakókör végén kapott 0,05 dollárt. A szisztéma pedig innentől ugyanaz: a jelentkezők eldönthették, hogy a kapott összeget elteszik vagy jótékony célra fordítják. Az eredmény szintúgy ugyanaz lett: akik a pénzüket jótékony célra fordították, mindig ugyanúgy örültek. Akik maguknak tartották meg, körönként kevésbé.

És miért jobb a reklámajándék?

Tehát kijelenthető: az ajándékozás mindig örömmel tölt el. Nincs ez másképp akkor sem, ha reklámajándék a tárgy, amit épp ajándékoznánk. Míg egy szimpla ajándékkal az ízlésünk adjuk át, addig egy reklámajándék üzenet is: mondd el Te is saját mondandód logóval, üzenetekkel: szereted? Hiányzott már? Jó, hogy látod? Ő a legjobb valamiben? Egy reklámajándék helyetted is beszél! Neked csak a kísérőszöveget kell elmondanod! Szinkronizáld érzéseid!

Comments are closed.