Kérdése van?

Keressen minket bízalommal!

info@1001reklamajandek.hu

Blog

Személyi kultusz és reklámajándék

2013-03-08

Felmerült bennem a minap, hogy a pápa vatikáni távozása után mi történhet az előre legyártott „reklámajándékokkal”, „szóró ajándékokkal”? Van még a lemondó pápa személyében ilyen jellegű – csúnya szóval élve – üzleti potenciál vagy már nincs? Hisz kétség sem férhet hozzá, hogy erre az egész világon, de főleg Olaszországban komoly iparág épült, cégek, akik csak a szentatyához kapcsolható „reklámajándékokat”, „szóró ajándékokat” gyártottak. Ami kifejezetten jó üzletnek számított mindig, tekintve a római katolikus hívek számát szerte a világban, akik életük csúcsának tekintették, ha eljutnak Rómába, s ott helyben vásárolhatnak kisebb-nagyobb emléktárgyat, amit katolikus, vatikáni szimbólumokkal vagy a pápa képmásával díszítettek. Visszatérve a bejegyzés elején feltett két kérdésre. A címben szereplő kifejezés lehet, hogy ebben a nézetben helytelen, hisz a személyi kultusz kifejezést leginkább egy politikai hatalom kikényszerített szolgai tiszteleteként fogjuk fel.

Személyi kultusz és reklámajándék

Ugyanakkor nem tagadhatjuk, hogy egy vezető pozícióban lévő személynek úgyis lehet kultusza, hogy azt nem a kezében lévő hatalommal kényszeríti rá az emberekre, hanem a személy karizmatikus jegyei hatnak az emberekre, kialakulva egy fajta önkéntes rajongás. Nem kell messzire mennünk a lemondott szentatyától, hisz Jézust is hasonló kultusz vette, veszi körül mind a mai napig, nem beszélve II. János Pálról, Elvis Presleyről vagy John Lennonról, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Ha megfigyeljük a már elhunyt személyekhez kapcsolódó kultusz esetében a „reklámajándék”, az emléktárgy gyártás mai napig virágzik. Gondoljunk csak II. János Pálra, vagy bármelyik elhunyt kultikus személyre, mai napig vásárolhatunk hozzájuk kapcsolható, róluk szóló, velük díszített tárgyakat. Annak ellenére, hogy elhunytak, szellemük tovább él, a hozzájuk kapcsolható ajándéktárgyak pedig még inkább megerősítik ezt. Nem beszélve arról, hogy a gyártóknak is mennyire érdekük e kultusz fenntartása. Ha egy elhunyt karizmatikus személynek a legnagyobb a kultusza, mi történhet a lemondott Benedek pápa kultuszával? A Rómába látogató milyen ajándéktárgyat vesz meg hamarabb egy Benedek pápa képmásával díszítettet vagy egy II. János Pál emléktárgyat? A válaszban annyival segítek, hogy amint bejelentette lemondását Ratzinger bíboros az ajándékgyártók azonnal leálltak az összes hozzá kapcsolható „reklámajándék” gyártásával.