Az egyedi ajándéktárgyak gondos kiválasztása

A REKLÁM AJÁNDÉK?

Ingergazdag világban élünk, és ingerek közt is megannyi lehet: vannak, amelyek a barátaid és vannak a rosszabbak – Pataky Attilát is régóta körbeveszik a jók, s rosszak. Akkora információ-hálózat ölel minket körbe, hogy lehetetlen egyesével megvizsgálni őket. Ugyanis minden információval jön egy újabb. Cikkünkben egy specifikus csoportot veszünk górcső alá: a reklámajándékok befolyásoló erejét. Hogyan hatnak ránk? Mik a közkedvelt trükkök? Van önálló döntésünk, vagy meglévő információk alapján rakunk össze magunknak egyet? Noha ezek nagyon chemtrailes kérdéseknek hatnak, a cikkben nem lesz értekezés a repülők kondenzcsíkjairól, mindinkább egy hétköznapi dologról: hogyan hat ránk a reklámajándék?

A reklám célja, hogy vásárolj. Az emberek úgy gondolják, döntésük sajátjuk, pedig megannyi szerzett információ közrejátszik abban, hogy nem, ezt a döntést Te és az általad preferált termék marketingcsoportja közösen hoztátok meg.

De mi is a reklámajándék, amiről konkrétan szó van? Olyan termék, amely közvetít egy másik termékhez, amelyről valójában a reklám szól. Reklám a reklámban, ha nagyon misztikusan akarunk fogalmazni. Reklámajándék címszó alatt beszélhetünk különféle ruhákról, amelyeken egy egyetem vagy cég logója szerepel – a leggyakoribb a sapka, a póló és a toll. Ha a pulcsidon a Szegedi Tudományegyetem szerepel, biztosra vehetjük, hogy nem az ELTE-re jársz. És egyébként vice versa.

Egyet fontos leszögezni. A reklámajándék helyzetén a körülmények sokat dobnak: hely, kedv, korcsoport stb. Mindez azért, mert a reklámajándék által reklámozott termék élőszóban jobban eladható. Szívesebben veszel meg egy egyetemi pulcsit egy továbbtanulási napon, mint egy sikátorban hajnali egykor. Maradjunk akkor a továbbtanulási nap példájánál: a rendezvény tele van diákokkal, standokkal, és mindegyik kis standnál az adott kar vidám hallgatói árulják pólóikat, tollaikat, sapkáikat a kar/szak logójával és szlogenjével. Miközben érdeklődsz „termékük” iránt, a „termék termékének” megvásárlására kapsz pozitív ingereket: azaz a tollat, sapkát, vagy pólót. A toll sokszor ráadásul ingyen van. A hallgatók csevegnek is veled jókedvűen, amely lehetőség a kellemes élmények ellövésére. Ez pedig tovább ágyaz döntésednek: náluk a helyed. Még akkor is, ha matek szakos hallgatók mondják ezt, de Te tudod, hogy matekból olyan kettes voltál, mint a számrendszer.

A hallgatók jókedve, magabiztossága megbízhatóságot sugároz, az öltözékek és az ajándékok színei pedig ráerősítenek erre: a kék nyugtató hatású, a sárga boldogságot sugall. A színhasználat és az öltözködés mind-mind azt a célt szolgálja, hogy legalább vess a standra egy pillantást, és ha már ott vagy, dönts is a stand terméke mellett. Pontosabban a termék terméke mellett. A Teletabik színes-mázos világa jó példa erre, hiszen amellett, hogy a főszereplők csupa vidám és kedves színekkel voltak ellátva, még a napocska arca is egy mosolygós baba volt. Melyik gyerek gondolt volna arra ilyen színhasználat mellett arra, hogy horrort fog látni? A reklámajándékok színe sem véletlenül nem fekete. Gyakran használják inkább a kék-fehér kombinációt. Erre a színkombinációra kellemes ránézni, ugyanakkor hivatalos kinézettel ruházza fel a reklámajándékokat. Aki kék vagy fehér, vagy netalán kék-fehér tollal ír, komolyan vehető. Kék-fehér színű tollból nem véletlen van rengeteg, és nem csak a reklámajándékok piacán.

És itt lépnek be leginkább a körülmények: gyakoriak az olyan rejtett, befolyásoló technikák, amelyek a helyes döntés meghozatalára sürgetnek. Példának okán maradjunk csak az egyetemek logózott termékeinél: „Nagyon sokan szoktak jelentkezni, nehogy lemaradj!”. Noha fennáll a lehetősége annak, hogy ez tényleg így van, a tényen nem változtat: tudat alatt sürget a helyes döntés meghozatalára, mert lemaradhatsz életed lehetőségéről. Hozzátennénk: az egyetem tényleg buli.

Mindent összevetve a reklámajándék lényege egyáltalán nem rossz, sőt! Inkább egy közvetítő egy másik termékhez, amelyet vagy megveszel aztán, vagy nem. Ez a cikk is számíthat reklámnak. A reklám lehet ajándék, főleg, ha nem ártalmas reklámról beszélünk. És ha nem is döntesz a reklámozott kar vagy szak mellett: tollad már biztos lesz. Ez az írás pedig azért született meg, hogy Te is felismerd a negatív reklámok trükkjeit. Reméljük, hogy ebben segítettünk. Képzeletben pedig adunk is most egy tollat. Kacsint.

Comments are closed.