Blog
Karácsonyfadíszek – üveggömbök
2011-10-18
Elfogadjuk az írásos emlékek alapján, hogy az első karácsonyfa, a Paradicsom fájának szülőhazája Franciaország észak-keleti tartománya, Elzász, biztosra veszem azonban, hogy ezt az információt kevesen ismerték eddig.
Általában a karácsonyfa díszítés hagyományát inkább a XIX. század első felétől ismerjük, ami a németországi eredetet bizonyítja, s gyakorlatilag innen is indult el világhódító útjára.
De mégis, hogyan került az üveggömb a karácsonyfára?
A legenda szerint az üveggömb „feltalálását” a szükség hozta. S, mint tudjuk a legnagyszerűbb, világraszóló dolgokat a véletlen szüli, nem történt ez másképp az üveggömbbel sem.
Türingiában, Lauschában 1597 óta szinte megállás nélkül folyt az üveggyártás. Egy helyi üvegművesnek a karácsony eljöttével annyi pénze nem volt, hogy megvegye a karácsonyfa díszítéshez szükséges almát és diót. Mivel gyerekeit szerette volna a szenteste tiszteletére feldíszített fával meglepni, ezért díszeket készített: üvegből. A díszek nem csak otthon, de idegenek számára is nagy sikert arattak.
Valószínűleg a szegény üvegmester nem volt tudatában annak, hogy egy új trend született a karácsonyfadíszeiből.
Meglehet mindez csak legenda, ám a tények, - miszerint Lauschában 1848-ban készült először üvegből karácsonyfadísz - írásban maradtak ránk.
Idővel ezek a karácsonyfadíszek egyre vékonyabb üvegből készültek és a formák is finomodtak: csillagok, madarak, és rengeteg egyéb motívum készült.
Nehezen terjedt az új karácsonyfa-díszítési trend, ami annak tudható be, hogy a XIX. század végén még nem találták fel a „marketinget”, még nem volt reklámajándékozás, ami nagyban segíthette volna a terjedést. Milyen kár!
Ám a német-francia háború idején már „marketingje” is volt az üveggömböknek. A Párizs melletti versailles-i kastély termeit alakították át kórházzá, ahol karácsonyi ünnepséget, így karácsonyfát is állítottak a katonánknak. S minő véletlen, a németországi Lauschából származó üveggömbök is díszítették a karácsonyfát.
S mivel minden akkori folyóirat és országos hírlap tudósított a katonák kórházi életéről, így a karácsonyi kép is bekerült az újságokba.
Az ezüstszínű csillogás, az üveggömbök annyira lenyűgözték az olvasókat, hogy mindenki ilyen karácsonyfát akart azonnal.
S mindezt felülmúlta, hogy Amerikában is felfedezték az új karácsonyfadísz divatot, s egyre-másra érkeztek Európába a neves amerikai üzletház emberei, akik a tengerentúlra is elvitték az új trendet.
Tessék, kérem ezt a marketing-fogást most újra megismételni!
Az idő szorít, a karácsonyfadíszek emblémázásra várnak, kezdődhet az év végi reklámajándékozás!