A teknőslevestől a bonbonig: így változott az ajándékkosarak tartalma az elmúlt 80 évben

ajándékkosárAz ajándékkosár népszerű céges ajándék mindkét oldal számára. A cégek esetében azért, mert nem kell kreatív ötleteken törniük a fejüket, egyszerűen rendelnek egy kész kosarat; az ügyfél számára pedig azért, mert így ingyen juthat olyan finomságokhoz, amelyeket egyébként nem biztos, hogy megvásárolna magának. Távolabbi ismerősök, rokonok vagy kollégák is szívesen lepik meg egymást ilyesmivel. A ma népszerű bonbonok és minőségi italok helyett évtizedekkel ezelőtt azonban egész más típusú cikkek kaptak helyet a kosárban. A The Scotsman skót lapban megjelent egyik cikk szerint az 1930-as években például előszeretettel csomagoltak a szettbe teknőslevest és ökörnyelvet. Manapság az országban a pezsgő és a bio olívaolaj az ajándékkosarak leggyakoribb vendége: ez is mutatja, mennyire másképp értelmezzük ma a luxusélelmiszer fogalmát, mint 80 évvel ezelőtt.

 A két világháború között a gyömbérbor volt a sláger

Az ajándékok változására a Selfridges üzletlánc hívta fel a figyelmet. A Selfridges az első boltok közé tartozik, amelyek ajándékkosarakat állítottak össze a brit középosztály részére az 1930-as években. A középosztálynak ekkor nyílt először lehetősége arra, hogy részesüljön azokban az élvezetekben, amelyek korábban a felső rétegbe tartozók sajátjai voltak. A Selfridges sajtósa, Bruno Barba elmondása szerint jelenleg is szívesen vásárolnak itt ajándékkosarakat, elsősorban azon cégek, akik egy nem mindennapi meglepetést szeretnének átnyújtani ügyfeleiknek. Az első világháború utáni időben a kosarak gyakran tartalmaztak például konzerv szilvát és gyömbérbort.

 Cigaretta, gyümölcslé és pulyka is került a kosarakba

A második világháború idején a csomagok olcsóbbá váltak, és néha nemcsak élelmiszereket, hanem például egy karton cigarettát is elhelyeztek bennük. A füge és a datolya is kedvelt ajándék volt. Az ünnepek táján a pulyka mint népszerű karácsonyi étel is a kosarakba került valamilyen formában. Az italok terén is volt változás: az 1940-es években inkább gyümölcslé került a kosarakba vörösbor helyett; de népszerű volt a pezsgő és a whisky is, amely még ma is tartja pozícióját. Az 1960–70-es években az ajándékkosarak összeállításakor a tradíciót a különleges ízekkel ötvözték. Mára a kínálat kiegészült a minőségi húsokkal, zöldségekkel, csokoládékkal és trüffelekkel. A Selfridges ajándékkosarainak ára 14 és 5000 font (5 ezer és 2 millió forint) között mozog; az utóbbi, legdrágább változatból azonban még egyetlen skót sem vásárolt.

Comments are closed.