reklámajándékok szándéka

A reklámajándékok ereje a viszonzás igényéből ered

A reklámajándék az egyik legrégebbi és leghatásosabb marketingeszköz. Csak az Egyesült Államokban évi 20 milliárd dollárt (5 ezer milliárd forintot) költenek a cégek arra, hogy logózott ajándéktárgyakkal gondoskodjanak ügyfelek hűségéről, illetve új vásárlókat szerezzenek. Jerry McLaughlin, az egyik legnagyobb online reklámajándék-áruház, a Branders vezetője szerint a céges ajándékok sikere a viszonzás iránti kötelesség évszázados hagyományának köszönhető. „Ha megajándékozol valakit, a másik úgy érzi, neki is adnia kell valamit – mondja McLaughlin – Minden nyelvben és kultúrában igen pejoratív kifejezésekkel illetik azt, aki elfogadja az ajándékot, de nem viszonozza. Minket, embereket arra programoztak, hogy ha kapunk valamit, mi is adjunk.”

A „szabály” a világon mindenhol működik

Dr. Robert Cialdini, az Arizonai Állami Egyetem pszichológiaprofesszora évek óta tanulmányozza az önvédelmi eszközként használt viszonzás jelenségét. Cialdini vallási csoportokra figyelt fel a reptereken, akik papírvirágokat osztogattak az embereknek. Azt vette észre, hogy azok, akik virágot kaptak, sokkal nagyobb arányban nyúltak a zsebükbe, és adományoztak az adott egyháznak. A pszichológus szerint a szociológusok és az antropológusok is megállapították, hogy egyetlen olyan társadalom sincs a világon, amely nem erre a gyakorlatra tanítaná tagjait már gyermekkoruktól. A marketingesek pedig pontosan tudják, hogyan fordítsák ezt a tényt a javukra – véli Cialdini.

Az olcsó reklámajándékok is kiváltják ezt a hatást

A veteránok egyik nonprofit szervezete, a Disabled American Veterans példája is ezt igazolja: a társaság adománykérő levelére alapesetben a címzettek 18 százaléka reagál – azonban amikor személyre szóló névcímkéket küldenek ajándékba, amelyek elkészítése mindössze 8 centbe (20 forintba) kerül, már 35 százaléktól kapnak adományt. Tehát, a „szabály” működik, és a fenti eset is mutatja, hogy nem kell drága reklámajándék ahhoz, hogy a megajándékozottat ügyfelünkké tehessük.

Comments are closed.