BóNUSZ

A céges karácsonyi ajándék rövid távon jobban motivál, mint a bónusz

Sok cégvezető feleslegesnek tartja a karácsonyi ajándékozást, pedig egy-egy figyelmes és ötletes ajándéktárggyal hatékonyabban növelhetné alkalmazottai lelkesedését, motivációját, illetve a cég iránti elkötelezettségét, mint az év végi prémiummal. Bár ha magukat a dolgozókat kérdeznénk, valószínűleg inkább szeretnének egy kis bónuszt, mint egy emblémázott tollat; valójában az ajándékozás gesztusa nagyobb motiváló erővel bír, mint a pénz. George Akerlof viselkedési közgazdaságtannal foglalkozó szakember kutatásának eredménye szerint az ajándék mélyebb lojalitást vált ki az alkalmazottakból, és rövid távon nagyobb motivációt jelent akkor is, ha a tárgy kis értékű, például mindössze egy képkeretről vagy bicskáról van szó.

 Egy német kísérlet szerint ajándékkal nagyobb teljesítménynövekedést érünk el

 Német és svájci kutatók egy német könyvtárban katalogizálási munkára jelentkező egyetemi hallgatók körében vizsgálták, mi motiválja jobban őket. A fiatalok egyik harmadának 20 százalékos bónuszt ígértek a fix fizetségen kívül, a másiknak egy a bónuszéval megegyező értékű vizespalackot, a harmadiknak pedig semmit. A kísérlet eredményei szerint a bónuszt kapók teljesítménye nem növekedett a megígért fizetségen felül semmit sem kapó egyetemistákhoz képest; azok viszont, akik a vizespalackot kapták, 25 százalékkal jobban teljesítettek a többieknél.

 Bármilyen aprósággal éreztethetjük a törődést

 A tapasztalt különbség oka valószínűleg az, hogy az egyetemisták úgy érezték, hogy „munkáltatóik” nem egyszerűen a zsebükbe nyúltak, hogy motiválják őket, hanem valóban gondolkoztak azon, mi tetszene nekik. Bár egy cégvezető esetében nem biztos, hogy egy ajándék nagyobb lelkesítő erővel bír, mint egy hétszámjegyű bónusz; az átlagos munkavállalókban már egy kisebb gesztus is azt az érzetet keltheti, hogy törődnek vele, és a csapat fontos tagjának tartják.

Comments are closed.