A Youtube, kicsit más szemmel

Tetszik, nem tetszik, az internet korát éljük. Míg néhány évvel ezelőtt vígan azt hirdettük, az internet igenis szöveges műfaj, ma már be kell látnunk, hogy ez a tendencia is kezd megdőlni, a youtube, és egyéb videó megosztó portálok előretörésével pedig egyre inkább a képi, vizuális műfaj irányába tolódik el.

Hogy ez mennyire jó vagy rossz, azon kezdhetnénk vitatkozni, és nyílván volna pro és kontra válasz bőven, de tény, hogy aki a szöveges műfajt részesíti előnyben, az kénytelen tömören fogalmazni, különben a továbbkattintás temetőjébe süllyed irománya.

A videó megosztók, és itt közvetlenül a youtube-ról beszélünk olyan óriási számokat képesek generálni az általuk közszemlére tett videók nézettségéből, hogy már-már emberileg, sőt reklámszakemberként is meghökkentő, megdöbbentő, mi több csodálatra méltó. Marketing szempontból mindenképp lenyűgöző, gondoljunk csak egy zenei klipre, amit adott esetben, több száz millióan néznek meg. S lényegében elvesző tény az, hogy ezeken a videókon egy óriási marketing gépezettel a háttérben megkreált sztárok szerepelnek.

Az internet előtt talán csak a Beatles volt képes egy milliárd lemez eladására, ám ha hozzávesszük azt, hogy ez a szám napjainkig értendő, illetve a lemez eladások megszervezése, marketing lépései jóval méretesebbek, mint egy klipet feltölteni egy szerverre, a két számot ennek fényében össze sem lehet hasonlítani.

Ebből a szempontból a youtube a 21. század egyik legkiválóbb vizuális marketing eszköze, ahol pillanatok alatt el lehet adni bárkit és bármit, legyen az magas művészi zenei alkotás, vagy egy rosszul sikerült interjú.

Versenyeztessük meg ezeket az óriási nézettséget generáló videókat:

Itt van mindjárt minden 13-17 év közötti tinik kedvence, Justin Bieber, akinek Baby című videóját félmilliárd alkalommal nézték meg.

Valamiért azonban a nagy klasszikus, különc és extravagáns Lady Gagának, – aki mindent megtesz azért, hogy a világ szeme rajta legyen – csak 360 milliós nézettség jutott Bad Romance címet viselő klipjének.

De mindezek mégis apró számoknak tűnnek a négy hónapja világ kedvencévé avanzsált dél-koreai rapper: Psy videója mellett. Eddig 815 millióan nézték meg, és ez a szám napi 11 millióval növekszik.

Természetesen ezek a számok nemzetközi szintűek és méretűek, ha úgy tetszik, Párizstól Új-Zélandig bejárták a világot, de mi jutott nekünk, magyaroknak?

Egyik igen nagy karriert befutott youtube-os videó, mely 2006 óta hódít az interneten, s eddig több mint másfél millióan látták. S, ezt valóban látni kell! 🙂

Comments are closed.