Marketing

A pszichológia és a reklám

Az ember átlagosan 3-5 perc között néz meg egy reklámfilmet érdeklődéssel, ennél hosszabb már untatja, ám ennél sokkal kevesebb idő kell egy az utcán, házakon, boltokon, járműveken látott reklám felfogásához, s mindössze 7 másodperc elegendő, hogy egy weboldalon látott értékesítési szöveg hatására úgy döntsön, kattint.

A televízióból, rádióból, internetről és az utcáról folyó reklámáradat bizony egy idő után nagyon zavaró tud lenni, ha azt nem profi módon kommunikálják. A reklámszakmában pedig a profi kommunikáció az érdekességben, a figyelemfelkeltésben, a kreatív, ötletes megnyilvánulásban jelentkezik. Magyarul mindenben, ami gondolkodásra készteti az embert, mert ezzel a pszichéjét is megmozgatja. A kettő pedig végtelenül szorosan összefügg. A gondolat és a psziché.

Mióta a társadalom elkezdett termelni, többet, mint, amit elfogyaszt, azóta szükség van a kereskedelemre. A kereskedelem pedig csak úgy tud működni, ha ajánlja, reklámozza portékáját. A reklámozás két okból jön létre, egyrészt, hogy tudjon a társadalom az adott termék létezéséről, másrészt, ha már létezik egy ugyanolyan termék, mint a miénk, akkor mi is tudjuk eladni a sajátunkat.

Azonos termék között pedig megtalálni a különbséget óriási feladat és felelősség. Ezért a kreativitás, ötletesség, változatosság és a különféle kifinomult módszerek alkalmazása, már a tudományos kategóriát súrolja, s ennek szerves része, hogy a reklámszakma tisztában legyen a pszichológia nyújtotta lehetőségekkel vagy épp korlátokkal.

Pszichológiai tény az is, hogy az ember könnyen hozzá szokik bármihez, ezért is untatja ugyan annak a reklámfilmnek, plakátnak a többszöri látványa, s ez kereskedelmi szempontból egyáltalán nem előnyös.

Így a folyamatos versenyhelyzetben, amivel a különböző márkák próbálják egymást lekörözni, a pszichológia új értelmet nyer, hisz a cél minden esetben az, hogy az adott termék a rengeteg azonos termék között kiemelkedjen a vásárlói társadalom szemében.

S, ha már pszichológia azt is tudjuk, az ember szeret ajándékot kapni, még ha az csak egy apróság is, ezért ne felejtsük el a reklámajándékok szerepét sem, ha egy termék vagy szolgáltatás „eladásáról” van szó.

 

Comments are closed.